Denna ansökan avser sponsring och/eller marknadsföring vid arrangemang. Olofströms kommunkoncern med dess helägda bolag Olofströms Kraft och Olofströmshus är en organisation, och en ansökan hanteras därför gemensamt. Ansökan avser inte generell/allmän sponsring eller föreningsbidrag. Detta hanteras separat enligt bolagens sponsorpolicy respektive kultur- och fritidsnämndens bidragsregler.
Eventuell sponsring/marknadsföring av arrangemanget ges endast om det är en förening som är arrangör. Kommunkoncernen beviljar inte sponsring/marknadsföring om arrangören är ett företag. Undantag kan göras av kommunstyrelsen eller bolagsstyrelse. Även då ska denna ansökan fyllas i.
Stödets utformning
Det stöd som arrangören kan få är:
- Ekonomiskt bidrag
- Vinster som samtidigt marknadsför kommunkoncernen
- Synliggörande i någon eller några av kommunkoncernens marknadsföringskanaler
- Synliggörande på annat sätt (t.ex. mössor och t-shirts) enligt överenskommelse.
Grundläggande krav
Kommunkoncernens principiella hållning är att vi är restriktiva med sponsring/marknadsföring. Ett grundläggande krav som måste uppfyllas vid ett eventuellt beviljande är att syftet med sponsringen/marknadsföringen ska vara att synliggöra Olofströms kommun, bolag, kommunens verksamheter och/eller att föreningen/arrangemanget främjar samhällsnytta.
Åtagande
Kommunkoncernen förväntar sig följande av arrangören vid beviljat stöd:
- Att kommunkoncernens, kommunens och/eller bolagens varumärke är synligt, och i övrigt enligt överenskommelse.
- Att föreningen ansvarar fullt ut för arrangemanget, att de grundläggande fri- och rättigheterna och allas lika värde följs samt att barn- och jämställdhetsperspektivet beaktas liksom att miljöhänsyn tas.
- Att vid arrangemang med barn- och/eller ungdomsfokus är aktiviteterna alkohol-, drog- och nikotinfria.