Ansökan om inackorderingstillägg
Den här tjänsten kräver inloggningInformation om inackorderingstillägg
Vem kan få inackorderingstillägg?
Eleven kan få inackorderingstillägg till och med vårterminen det år man fyller 20 år förutsatt att
- Eleven ska studera i en kommunal gymnasieskola.
- Eleven ska studera på heltid.
- Eleven ska vara folkbokförd i Olofströms kommun.
- Eleven ska vara inackorderad på skolorten eller i dess närhet.
- Elev som är myndig ska göra ansökan själv och utbetalningen sker till elevens konto.
- Elever som tas emot i andrahandsmottagning har inte rätt till inackorderingstillägg. Det innebär att nuvarande regler inte är utvidgade att omfatta även frisökning.
Förutom om kommunerna har ett samverkansavtal emellan sig. - Inackorderingstillägg beviljas om eleven på grund av lång (minst 40 km, enkel resa) eller besvärlig resväg (minst 2 timmars restid/dag tur och retur) mellan folkbokföringsadressen och skolan med offentliga förbindelser och istället behöver inackordera sig på skolorten. Tillägget är ett bidrag till kostnaden för inackordering och hemresor. Utgångspunkten för restidsberäkning är skolans ramschema och inte elevens individuella schema. Träningar räknas ej in i restiden eller skoltiden.
Observera
Busskort utgår ej till elever som erhåller inackorderingstillägg.
Sista ansökningsdag?
- Ansökan ska göras varje nytt läsår och skall vara utbildningskontoret till handa senast den 31 augusti för utbetalning den 15/9. Ansökan som inkommer efter den 31 augusti betalas ut så snart som möjligt men räkna med en handläggningstid på ca 3 veckor.
- Ansökan skall ha gjorts via vår e-tjänst senast en månad från det datum då elevens inackordering inleddes.
- Inackorderingsbidraget utbetalas till vårdnadshavare eller myndig elev.
- Vid felaktigt ifylld ansökan kontaktar vi vårdnadshavare eller myndig elev för komplettering av uppgifter.
- Man kan följa statusen på ärendet i e-tjänsten, det är även där ser man om den är godkänd (tidigast 14 dagar innan utbetalning) eller ej.
Ska du studera vid en friskola eller ansöka om extra tillägg?
Om du ska studera vid friskola söker du inackorderingstillägg via Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Ansökan om extra tillägg söks också hos CSN.
Hur mycket kan betalas ut i inackorderingstillägg?
Inackorderingstillägg utbetalas med 1/30 av prisbasbeloppet per månad(5 kap. 33 § Skollagen) under 9 månader av ett kalenderår.
Utbetalning sker den 15 september för höstterminen (4 månader) och den 15 februari för vårterminen (5 månader).
Återbetalningsskyldighet och anmälan av ändrade förhållanden
- Om eleven avbryter de studier som ligger till grund för beviljandet av inackorderingstillägg, skall detta snarast meddelas till Utbildningskontoret. Även ändring av andra förhållanden som kan ha betydelse för beviljandet av inackorderingstillägg skall anmälas till Utbildningskontoret.
- Återbetalningsskyldighet föreligger i de fall då studier, som ligger till grund för beslutet om utbetalning av inackorderingstillägg, avbryts, samt i de fall förhållandena i övrigt ändras så att eleven inte längre är berättigad till inackorderingstillägg. Återbetalningsskyldighet föreligger från och med den dag förändringen, som innebär att rätt till inackorderingstillägg inte längre finns, inträffar och avser den resterande delen av inackorderingstillägget som utbetalats den aktuella terminen.
- Vid det fall eleven har erhållit busskort, men därefter väljer att inackordera sig och söka inackorderingstillägg, skall busskortet återlämnas till Utbildningskontoret innan inackorderingstillägget kan utbetalas. Likaså skall inackorderingstillägget återbetalas innan busskort kan erhållas, vid de fall eleven väljer att pendla och att avbryta sin inackordering.
- Ej återbetalt inackorderingstillägg kommer att handläggas som en obetald fordran, vilket innebär att ärendet kommer att vidarebefordras till inkasso.
Överklagan
Elev som fått avslag på sin ansökan om inackorderingstillägg kan överklaga beslutet. Beslutet ska överklagas skriftligt.
Överklagan ska innehålla redogörelse för vilket beslut man vill ändra, anledningen till överklagan och hur man vill att beslutet ska ändras. Överklagandet ska ställas till Förvaltningsrätten men lämnas in till kommunen. Överklagan måste skickas in inom tre veckor från den dag ni mottog beslutet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Ort
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
Lagringstid
- Gallras enligt Olofströms kommuns informationshanteringsplan
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna i denna ansökan kommer att registreras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och information om hur Olofströms kommun hanterar personuppgifter finns på kommunens hemsida.
Genom att skicka in ansökan accepterar du att Olofströms kommun sparar de personuppgifter som krävs för hantering av ansökan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Besök Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
ubn@olofstrom.se
Lovisa Karlsson
lovisa.karlsson@olofstrom.se
0454-93185
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Villkor
- Elevuppgifter
- Ansökan
- Kontaktuppgifter vårdnadshavare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in